وبلاگ سرچهان

به نام خدا

وبلاگ سرچهان

به نام خدا

مرگ

زندگی را اگر نیک بنگریم یعنی نمردن . زیست ما معنی مترادفش میشود فرار از مرگ ما کار میکنیم غذا می خوریم میدویم و خود را به آب و آتش میزنیم که نمیریم اما هر چه بیشتر تلاش میکنیم بیشتر    به مر گ نزدیک می شویم شاید بهتر آن بود که از سرنوشتمان یعنی مرگ آگاه نبودیم . ارسطو در تعریف انسان گفت که انسان حیوان ناطق است یعنی تفاوت انسان را با موجودات دیگر در ناطق بودن او دانست اما مارتین هایدگر تعاریف جدیدی از انسان به دست داد از جمله اینکه انسان را موجود مرگ آگاه معرفی کرد انسانست که از تقدیز خود یعنی مرگ آگاه است و همینست که اورا مضطرب میکند میل به جاودانگی را در او بیدار میکند در حالی که باهمه این اوصاف جاودانگی او دراین دنیا خیالی بیش نیست

دردیست غیر مردن کانرا دوا نباشد        پس من چگونه گویم کاین درد را دوا کن

حال بیایید فکر کنیم که اگر مرگ آگاه نبودیم چه میشد اگر در این دنیا جاودان بودیم چگونه میزیستیم ؟همیشه در ذهنم بود که داستانی درباره انسانهایی بنویسم که نامیرا هستند . قطعا زندگیشان متفاوت بود . پس مناسبات این جهانی ما با آگاهی از مرگ چیده شده است.

 تصورکنیدکه شصت ویاهفتادسالتان است ودرغروبی پاییزی بالای پشت بام خانه تان نشسته اید وبه گذشته هافکر میکنید احساس میکنید به پایان زندگی رسیده اید بازی تمام است پایان غمها ،شادیها دعواها جاه طلبیها ، حسدها،.....لازمست که گاهی به آن لخظه فکرکنیم . لحظه ای که مرگ نزدیکست  شاید به این فکر کنیم که کاش فرصت بیشتری میداشتیم و شاید زمان به عقب باز میگشت و شاید برعکس،شاید بگوییم که دیگر از این بازی خسته شده ام چه خوب شد که به پایان این سفر رسیدیم . مهم اینست که فلسفه ما در طول زندگی چه بوده . اگردر طول زندگی به آب و آتش زده باشیم ،مال و اموال بسیار جمع کرده باشیم صدجورکلاه بر سر این و آن گذاشته باشیم حالا که باید دست خالی برویم برایمان غم انگیز است و اگر برعکس به انتظار ش بوده باشیم و در مرگ آگاهی به سر برده باشیم اضطرابی نداریم یا حداقل اضطرابمان کمترست . میگوئیم مرگ نزدیکست خب بهتر.

                          تابلوی مرگ سقراط  اثر ژاک لویی داوید

جمال آباد در بین۲۸اثر تاریخی به ثبت رسیده در میراث فرهنگی۱۴/۷/۸۶

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: ‪ ۲۸‬اثر تاریخی و فرهنگی این استان، در فهرست آثارثبت شده ملی قرار گرفت.


به گزارش دریافتی روز شنبه ایرنا، از جمله این یادمان‌ها تل‌های بزرگ کفر و تربیت بدنی در شهرستان ارسنجان و نیز تل‌های بزرگ میاق، سلمه واعظم قلات است که در شهرستان بوانات واقع شده است.

بنا به این گزارش، از دیگر یادمان‌هایی که در فهرست آثار ملی فارس جای گرفته، می‌توان به تپه لاهیجی در شهرستان شیراز بخش زرقان و نیز تپه‌های یال، آلتاخونی و جمال آباد سرچهان واقع در شهرستان بوانات اشاره کرد.

این گزارش‌افزوده‌است:قبرستان کاکاعلی وخواجه‌احمدکه‌به‌ترتیب درشهرستان‌های فیروزآباد و نی ریز واقع شده و نیز قبرستان‌های پیرکدویه، قنات ابراهیم، جعفریه و شاهزاده ابوالقاسم در شهرستان بوانات ازدیگر یادمان‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی فارس است.

بر اساس این گزارش، قلعه کریمخانی و بقایای قلعه انگشت کبری،آب رکنی، و خرفخانه‌های تنگ کبوتری در شهرستان شیراز، قعله بنار لارستان،بقایای قلعه گود قلات، اشکفت سیاه کوهنجان و پناهگاه صخره‌ای شاه‌نشین و مسجد جامع در شهرستان ارسنجان،غارسیاه‌وکیل آباد درپاسارگاد، کتیبه‌مهرنرسه‌در فیروزآباد، نقش برجسته پل آبگینه در کازرون و معدن سنگ آسیاب خلار درسپیدان از جمله یادمان‌های به ثبت رسیده است.

در این گزارش عنوان شده است: یادمان‌های یاد شده از زمان به ثبت رسیدن ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری قراردارد و هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این یادمان‌ها شود، ممنوع است.

همچنین در این گزارش آمده است: مرمت و بازسازی این یادمان‌ها نیز صرفا با تایید سازمان میراث فرهنگی امکان پذیر است و تخطی از این امر طبق قانون مجازات‌های اسلامی جرم محسوب می‌شود